DROZDA NOTUJE: czeski design i zazdrość

Start listening

Mogę napisać krótko – przez blisko dwa tygodnie (od 14 do 26 listopada 2025) w Warszawie będzie gościł czeski design. Ale chętniej napiszę nieco dłużej, bo… to ciekawe i bo… ja już to widziałam i wiem, że warto, bo… dech mi odebrało z zazdrości.

Początki: UMPRUM i narodziny czeskiego designu

W 1885 roku w Pradze otwarto szkołę sztuk przemysłowych/rzemiosł artystycznych [Umělecko-průmyslová škola/UMPRUM], pierwszą państwową uczelnię artystyczną, której zadaniem było – cytuję za czeską Wikipedią – „kształcenie wykwalifikowanych kadr zdolnych wspierać rozwój przemysłu artystycznego oraz przygotowywanie nauczycieli do nauczania sztuk stosowanych i rysunku w szkołach średnich”. Wśród jej absolwentów są takie nazwiska jak Bohumil Kafka, autor pomnika Jana Žižky na wzgórzu Vítkov, albo Josef Gočár, który projektował kubistyczne budynki, jak choćby Dům U Černé Matky Boží w Pradze. W ogóle lista absolwentów i profesorów tej uczelni to historia czeskiej i czechosłowackiej historii sztuki – od malarstwa i rzeźby, przez design, aż po architekturę. Szkoła istnieje do dziś, ma się świetnie, jest uczelnią wyższą, ale co najważniejsze – data jej powstania to symboliczna data dająca początek czeskiemu designowi.

Projekt IDENTITA

W październiku 2024 roku w Museum Kampa w Pradze otwarto wystawę zatytułowaną IDENTITA. Příběh českého grafického designu. Miałam okazję ją obejrzeć. Wchodząc do muzeum, nie zdawałam sobie sprawy, że IDENTITA to szeroko zakrojone przedsięwzięcie poświęcone czeskiemu projektowaniu graficznemu – jego historii, współczesności i roli w kształtowaniu tożsamości społecznej, kulturowej i patriotycznej. I choć wystawa została zamknięta w lutym 2025 roku, o projekcie wciąż można pisać w czasie teraźniejszym, obejmuje on bowiem także pełnometrażowy film, siedmioodcinkowy serial telewizyjny oraz książkę opublikowaną w dwóch wersjach językowych. I nie mam wątpliwości, że skala tego projektu jest bez precedensu: było to zresztą podkreślane, że to pierwsza tak kompleksowa próba opowiedzenia o czeskiej kulturze wizualnej jako spójnym zjawisku, łączącym rzemiosło, sztukę, edukację oraz komunikację i politykę wizualną państwa.

Wystawa w Museum Kampa

Wystawa w Museum Kampa w Pradze pokazywała kilkaset obiektów – od plakatów, przez typografię, projekty znaczków, banknotów, symbole państwowe, aż po współczesne systemy identyfikacji miejskich i komunikacyjnych oraz choćby etykiety win. Wyjątkowo silnie zaznaczona była rola grafiki w przestrzeni publicznej, w tym system informacji wizualnej praskiego metra i komunikacji miejskiej, uznawany za jeden z najciekawszych i najbardziej konsekwentnych projektów w tej części Europy. Były też współczesne przykłady brandingu instytucji kultury, miast i wydarzeń, wskazujące na ciągłość oraz ewolucję myślenia o wizualnej tożsamości. Muszę powiedzieć, że w takiej dawce ta konsekwencja i ciągłość były widoczne znakomicie i oczywiście wzbudziły mój podziw.

Warszawski pokaz objazdowej wersji

Od 14 do 26 listopada 2025 roku „wędrowna” wersja tej wystawy pokazywana będzie w Warszawie, w galerii „Marszałkowska 18 – otwarta przestrzeń dla sztuki”. Odwiedziła już Londyn i Tajwan, wkrótce pojawi się w Tokyo, Sofii i Brukseli.

Film dokumentalny

Równolegle z praską wystawą w kinach pokazywany był niezwykle dowcipny film dokumentalny Identita: Film o českém grafickém designu (premiera 10 października 2024), rozwijający temat w formie osobistej podróży. Co ciekawe, po angielsku obraz nosi tytuł Identity: A Czech Graphic Design Love Story – i owa historia miłosna jest tu niezwykle istotna. Bohaterem i narratorem filmu jest czarujący dżentelmen Nicholas Lowry, amerykański kolekcjoner czeskiego pochodzenia, który odwiedza najważniejsze miejsca związane z historią i współczesnością projektowania – od Zlína i Litomyšla po Brno, Pilzno i Pragę. Rozmawia z projektantami różnych generacji, zagląda do archiwów, analizuje etykiety, szyldy, druki i systemy informacji. Prowadzi go książka z 1926 roku, będąca – jak sam mówi – „arcydziełem typografii, fotomontażu i poezji”. Film nie mitologizuje designu, lecz pokazuje go jako żywy język codzienności, od plakatu i książki po oznakowanie szlaków turystycznych, etykiety win i miejskie systemy orientacji. Wątek estetyczny splata się z wątkiem osobistym: bohater odkrywa, że jego pradziad był bratem właściciela praskiej fabryki Primeros, która również zapisała się w historii czeskiej identyfikacji wizualnej. Film zrobiony jest z niezwykłą wizualną starannością. Wspaniale ożywają w nim niektóre znaki czy obrazy.

14 listopada 2025 roku, o 20.30 (w polskiej wersji językowej), film pokazany zostanie w kinie CSW w Warszawie. Polecam gorąco!

Serial telewizyjny

Ale na tym nie koniec. Do projektu IDENTITA zalicza się też siedmioodcinkowy serial dokumentalny Českiej Televize (2024), który dostępny jest na stronach czeskiej telewizji (niestety ma ograniczenia terytorialne, dlatego, aby go obejrzeć, trzeba użyć VPN). Serial poszerza i porządkuje wszystkie tematy z pełnometrażowego dokumentu i wystawy. Kolejne odcinki dotyczą identyfikacji miast i przestrzeni publicznej, mediów, plakatów, projektowania książek, edukacji i współczesnych praktyk brandingowych. Struktura cyklu podkreśla specyfikę czeskiej tradycji: silne zakorzenienie w kulturze druku, wysoki poziom projektowania książki i plakatu, a także konsekwentny rozwój systemów identyfikacji publicznej, w tym komunikacji miejskiej.

Książka

Integralną częścią projektu jest też książka. Co ważne, nie jest to katalog wystawy, ale zupełnie autonomiczne wydawnictwo, w dwóch edycjach. I – to też ciekawe – edycje czeska i angielska nie są identyczne: wersja angielska została skrócona i selektywnie opracowana, tak aby była bardziej czytelna dla międzynarodowego odbiorcy. Wersja czeska stanowi pełne opracowanie, ważne również jako dokumentacja i narzędzie badawcze dla lokalnej historii projektowania.

Refleksja i polityka wizualna państwa

Kiedy to wszystko zebrałam, zobaczyłam, jak szeroko i kompleksowo temat został potraktowany, jak bardzo serio, ile instytucji jednocześnie nad nim pracowało, poczułam ogromną, ogromną zazdrość i upewniłam się w swoim przeświadczeniu o wyższości czeskiej polityki kulturalnej nad polską. A wisienką na torcie był, domykający wątek relacji między designem a państwowością, fakt przyjęcia przez czeski rząd nowego systemu identyfikacji państwowej. Stało się to w połowie 2025 roku. System obejmuje m.in. specjalny krój pisma „Czechia Sans” i spójny język wizualny instytucji publicznych. To decyzja, która wpisuje Czechy w międzynarodowy trend myślenia o grafice jako elemencie reprezentacji państwa i narzędziu komunikacji obywatelskiej.

Na koniec

„IDENTITA” to niesamowity projekt. Bardzo jestem ciekawa, co powiedziałby o nim Marcin Wicha, który jako pierwszy uświadomił wszechobecność designu. To też uświadomienie, że design, w tym wypadku czeski design, nie funkcjonuje na marginesie kultury, ale jest jej strukturą. Uczmy się tego od Czechów.


Jeśli podoba Ci się, to co robię, zajrzyj, poczytaj, posłuchaj, wesprzyj.
Łatwiej będzie mi tworzyć dalej, a Ty dostaniesz coś EXSTRA!

https://patronite.pl/TeresaDrozda
https://suppi.pl/drozdowisko
https://buycoffee.to/drozdowisko/

Join the discussion